Paştele catolic, Paştele ortodox şi paştele mă-sii

Mai sunt 5 zile… mâine vor mai fi patru… Foarte curând va trece şi următoarea… În sfârşit, să nu ne mai plictisim numărând. Vine Paştele, cu paşi repezi. Când eram mic abia aşteptam, eram nerăbdător să plecăm la slujba de înviere, dar mai ales să ne întoarcem, să văd ce mi-a adus iepuraşul. Acum… acum…

Acum ştiu că originea cuvântului Paşte este Pesach – trecere. Acum ştiu că există un Paşte evreiesc, unul catolic şi unul ortodox. Acum ştiu ce ar trebui să fie şi ce este Biserica, ştiu cine sunt slujitorii ei, ştiu că nu suntem decât nişte instrumente, sau cum bine zice Biblia, nişte oi. O turmă uşor de manipulat.

De apreciat este că la evrei Pesach-ul semnifica eliberarea din sclavie şi ieşirea poporului evreu din Egipt, sub conducerea lui Moise. Nu mai are importanţă că busola lui Moise era stricată, că poate dacă era femeie Moise oprea să ceară indicaţii asupra direcţiei corecte în loc să meargă ca un berbec pe tot felul de cărări ale deşertului vreme de 40 de ani. Ce este de reţinut este că evreii sărbătoresc ridicarea capului din mocirla în care fusese cufundat de sandala (sau sandaua?) egipteană. Normal, atât cât poate ridica un evreu capul. În sfârşit, Pesachul reprezintă „Ziua Independenţei”, ziua ieşirii la soare a omului de cavernă, ziua în care poporul tăiat împrejur a rupt lanţurile lăsându-şi „angajatorul” cu ochii în soare.

Surprinzător, probabil, sau nu, Pesachul evreiesc a coincis cu moartea şi învierea lui Iisus Hristos, un motiv suficient de plauzibil pentru faptul că noi, creştinii, sărbătorim Paştele şi nu sărbătoarea definită prin cine ştie ce alt cuvânt care probabil ne stâlcea limba. Buuun…. Evreii sărbătoresc Pesachul, creştinii sărbătoresc Paştele. Până aici nimic neclar. Dar… de ce Paşte catolic şi Paşte ortodox? Ce, Iisus a intrat de două ori în Ierusalim ca să fie două sărbători ale Floriilor? A fost pironit pe cruce de două ori (poate că da, ca să fie mai siguri ca rămâne acolo)? A înviat de două ori? S-a ridicat la cer de două ori? Şirul întrebărilor ar putea continua, dar ideea deja a prins contur. De ce sărbătoresc ortodocşii Paştele într-o altă zi decât catolicii, doar suntem creştini toţi, avem acelaşi Dumnezeu !?

Teoretic, în anul 325 Primul conciliu de la Niceea a stabilit că Paştele va fi prima duminică după prima lună plină care cade după sau de echinocţiul de primăvară. Dar cum teoria o ştim, să vedem dacă ne omoară practica. Şi uite aşa, tot căutând să rezolvăm dilema ajungem la Marea Schismă din 1054. Probabil din pură curiozitate voi trata subiectul acesta într-un post viitor. Ce trebuie reţinut este faptul că printre multe alte divergenţe de opinie dintre Biserica Ortodoxă şi cea Catolică este cea în privinţa calendarului utilizat. În Bisericile Ortodoxe echinocţiul de primăvară este fixat pe 21 martie in calendarul iulian, pe când Bisericile catolice au fixat echinocţiul de primăvară în 21 martie după calendarul gregorian. În sfârşit, aceasta este rezolvarea dilemei. Bisericile Catolice au decis înlocuirea calendarului iulian cu cel gregorian, datorită imperfecţiunilor sale. Cu toate că anul astronomic este mai lung cu 11 minute decât anul iulian mediu, acumulându-se astfel o zi diferenţă la 128 de ani, Biserica Ortodoxă, din anumite raţiuni, aplică în continuare, în calcularea Paştelui, calendarul iulian.

Din acest motiv, deşi creştini cu toţii, ortodcşii şi catolicii sărbătoresc Învierea în zile diferite. Două Biserici surori, se spune, cu credinţă în acelaşi Dumnezeu, sunt în deplin dezacord apărut doar pentru că nişte cete de popi s-au crezut mai inteligenţi decât alte cete de popi. Şi ca să nu fiu învinuit de cine ştie ce intenţii de denigrare nejustificată a scumpei noastre Biserici Ortodoxe, ar mai fi de spus că Paştele ortodox nu coincide cu cel catolic pentru că la conferinţa interortodoxă de la Istambul din 1923 s-a decis: „Decât în acord cu Papa, mai bine în dezacord cu Soarele”.

Nu importă că acest calendar gregorian pe care îl folosim la ora actuală reflectă cel mai fidel mişcarea de rotaţie a Pământului în jurul Soarelui. Nu importă că legile Universului sunt dictate de Dumnezeu (asta în cazul în care cineva crede în Dumnezeu). Importă cu totul altceva. Ce… deduceţi voi.

În final, urez Paşte fericit catolicilor (nu e târziu, e a doua zi de Paşti pentru ei), un Paşte fericit ortodocşilor (în avans) iar înţeleptului cleric universal… paştele mă-sii!

8 comentarii la “Paştele catolic, Paştele ortodox şi paştele mă-sii

  1. anaxious spune:

    Iulian.. iustinian.. O dată ar fi scăpare, de două ori..”deduceţi voi”, de trei ori.. „în sfârşit, să nu ne mai plictisim numărând”. Dar cine se mai impiedică de astfel de mărunţişuri!? Că doar suntem mai preocupaţi să emitem păreri şi sentinţe despre.. nu contează, dar sa fie!

  2. Nevermore spune:

    Mulţumesc, Anaxious, pentru criticile constructive. Am operat modificarea nu pentru a o ascunde ci pentru a nu debusola si mai mult crestinatatea. Vorbim despre calendarul iulian – Errare humanum est, perseverare diabolicum. „Să nu ne mai plictisim numărând”… eu mă plictisesc numărând zilele care mai sunt până la Paşti şi nici nu intenţionam să arăt că ştiu să număr. E adevarat, clericii sunt ocupaţi, teoretic, nu aş îndrăzni să spun practic cunoscând ce fel de oameni reprezintă Biserica. E adevărat că orice pădure are uscături, dar nu sunt de acord ca uscăturile să aibă o pădurice. Ca să ajungem la acel „deduceţi voi”, adresându-mă unui anumit segment nu îmi fac probleme că nu vor trage singuri concluziile. Nu sunt copii cărora să trebuiască să le explic pe litere. Ţie îţi mulţumesc pentru comentariu şi pentru că mi-ai arătat singura eroare comisă, din graba şi încântarea cu care am profitat de această idee, şi regret că nu ai avut posibilitatea să combaţi acest post într-o formă logică şi argumentată.

  3. cristina spune:

    „În Bisericile Ortodoxe echinocţiul de primăvară este fixat pe 21 martie in calendarul iulian, pe când Bisericile catolice au fixat echinocţiul de primăvară în 21 martie după calendarul gregorian. ” La aceeasi data? Atunci ce rost au mai avut calculele tale?🙂

    • Nevermore spune:

      Pai… logica e simpla. Data de 21 martie din calendarul iulian corespunde, de fapt, celei de 3 aprilie din calendarul gregorian. Nu e vorba de calculele mele, este vorba despre refuzul Bisericii Ortodoxe de a progresa, respectiv de a alege calea cea mai apropiata de adevar, doar pentru ca solutia are origini catolice.

  4. cristina spune:

    am inteles. ms.🙂

  5. LuciaM spune:

    Ideea cu pruncul nascut din fecioara, facator de minuni, rastignit si inviat s-a mai intalnit si in alte religii mai vechi decat Crestinismul. Mie personal imi e lehamite de tot ce inseamna Crestinism cu biblii scrise si rescrise dupa bunul plac al „sfintilor” si altele… Este sau nu crestinismul o plagiere dupa religii mai vechi?

  6. Nevermore spune:

    Nu as putea spune despre crestinism ca este un plagiat, deoarece contine elemente de noutate fata de religiile precrestine – de exemplu iubirea fata de aproape sau intoarcerea celuilalt obraz. Dar este adevarat ca au fost „imprumutate” multe elemente cu corespondenta in alte religii. In orice caz, nu condamn neaparat crestinismul (cine vrea sa creada, bine, cine nu, iar bine), condamn adevarata plaga care ne indeparteaza de religie, si anume ipocritii autointitulati „reprezentantii” lui Dumnezeu (marea majoritate, mai exista si preoti adevarati dar prea putini).

  7. […] frați și surori întru credință, așa cum am făcut-o și, aproximativ, cu un an în urmă, consider de datoria mea să fac o urare reprezentantului “tip” al clerului universal. De data […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s