Zwei zu eins şi efectele globalizării

          Îmi amintesc că olandezii se revoltaseră acum ceva zile, pentru o anumită manifestare rasistă a ucrainenilor. Şi, colac peste pupăză, ameninţau că dacă asemenea lucru se va întâmpla într-un meci oficial, vor ieşi de pe teren în semn de protest. Am eu un amic bun care ar spune: “dacă nu vrei să ţi se reproşeze că eşti negru, du-te la tine, acolo, în Africa”. Eu nu aş spune chiar aşa, în definitiv fiecare trebuie luat ca atare, cu bune şi cu rele, şi acceptat sau îndepărtat – după caz – indiferent de culoarea pielii. Faptul că olandezii nu realizează că omenirea în general a fost mereu rasistă, precum şi faptul că acest melanj atât de pregnant între rase este un efect al colonizării, respectiv al globalizării, este problema lor. Cu riscul de a părea mai rasist decât sunt, am impresia că în această privinţă, a rasismului, se manifestă, într-un anumit fel, o contradicţie a două drepturi fundamentale ale omului: dreptul la liberă exprimare şi dreptul la demnitate.

          Dar să lăsăm problemele juridice în seama celor care se pricep şi rasismul în seama celor care sunt interesaţi să îl susţină sau, după caz, să îl condamne. Cât despre globalizare, problema este alta, nicidecum aceea că ucrainienii răcneau ca maimuţele când jucătorii de culoare ai Portocalei atingeau mingea. Globalizarea este o lamă cu două tăişuri, până şi în fotbal.

          Normal că am exultat la golurile lui Gomez, care culmea, nu este nici blond, şi nu are nici ochi albaştri. Acum am o nouă teamă… Mourinho nu s-a arătat în lacrimi pe la televiziuni, pretinzând Germaniei scuze şi despăgubiri. Dar la fel de bine, ar putea spune: “Gomez? Nu e neamţ, dacă mă gândesc bine, ar putea fi chiar portughez”. Da, mă tem ca nu cumva, invocându-se o asemenea ipoteză, celebrul antrenor să nu ceară forurilor fotbalistice retragerea golurilor marcate de atacantul german şi înscrierea lor în dreptul Portugaliei – pentru că eu îl cred în stare. Totuşi, până să ajungem să îl privim pe Gomez nu numai ca un efect al globalizării, dar şi ca marcator împotriva Spaniei, o nouă rundă de aplauze; la scenă deschisă şi în picioare!

Lasă un răspuns

