Final (I)

          Aşa spune vorba populară, nu neapărat prosteşte, dar filosofico-fatalist: “un sfârşit este un început”. Un fel de înţelepciune prostească, pentru că acceptarea divinităţii şi a sorţii în detrimentul propriei puteri izvorâte din încăpăţânare nebunească şi din ambiţie nu poate să fie altfel decât prostească. Şi dacă stăm chiar strâmb şi judecăm drept, reciproca este complet valabilă – un început este un sfârşit, pentru că nimic în lumea asta nu este mai durabil decât schimbarea. Ea, dimpreună cu noi, oamenii – adică aceia care avem curajul să scimbăm, sau să facem ceva ca să scimbăm – dictează mişcarea de revoluţie a pământului şi acţiunea de evoluţie a omului. Evoluţie însemnând orice, pentru că orice experienţă înseamnă o învăţătură, iar învăţătura, ştiinţa, nu exclusiv de carte, ci a lumii, valorează mai mult decât orice grămadă de bănuţi lucitori.

          Nu, să nu fiu înţeles greşit, nu condamn şi nu dezaprob lăcomia, atâta timp cât este una utilă. Palate, castele, comori, bogăţii nenumărate nu vom lua cu noi dincolo. Şi nici măcar bogăţia de informaţie, nici de cunoştinţe teoretice sau practice – nimeni nu s-a întors de dincolo ca să depună mărturie pentru cele care ne folosesc sau nu ne folosesc. Mai degrabă cred că adevărata bogăţie este ceea ce lăsăm în urmă, nu ceea ce strângem pentru a ne face vieţi uşoare sau în speranţa copilăresc-stupidă că am lua cu noi în altă parte.

            Eu, eu însumi sunt lacom, de trăire, de senzaţie, de sentiment, de nematerialităţi care să mi se cuibărească în suflet şi pe care să le împlânt în acelea ale altora chiar dacă acţiunile, în sine, dor. Dar, în definitiv, cândva, într-o iarnă, a vieţii, nu a anotimpurilor, fiecare ajunge să îşi numere nu monedele din pungă, şi nici averile, ci acele cicatrici de suflet rămase dureroase, şi visele spulberate şi speranţele neîndeplinite, şi, mai ales, lucrurile bune. Pentru că, înainte de a deveni început, sfârşitul este doar un sfârşit, şi orice sfârşit, psihologic, contabil, juridic şi oricum veţi mai dori să priviţi lucrurile, trebuie întâmpinat cu un bilanţ, cu un raport. Un raport sincer, faţă de acel sine care urmează să părăsească lutul, în care să ardă acel “pozitiv”, acel plus care pe unii îi ajută să înfrunte mai senini întunericul.

            Aşa se întâmplă, este în firea lucrurilor, iarna zilele sunt scurte şi nopţile lungi. Dar spre deosebire de zile, care pot să fie pline de neguri, nopţile pot să fie luminate. Nu ştiu al câtora mai este acest adevăr suprem al meu, orice întuneric este străpuns de flacăra slabă a unei lumânări, şi atâta timp cât există o lumină pâlpâindă a speranţă, nimic nu este insuportabil. Pentru că mai puternică decât o lumânare aprinsă într-un brad, sau pe un mormânt, şi mult mai importantă, este lumânarea care arde în suflet. Chiar şi atunci când mâinile ne sunt îngheţate de geruri, de orice fel ar fi ele. (Piesă de sezon, şi tare dragă gândurilor mele, poate neprevestitoare de finaluri).

6 comentarii la “Final (I)

  1. Crisa spune:

    Îmi place piesa ta, de sezon !! Cred că se potrivește cu detaliile …de sezon 🙂

  2. Crisa spune:

    Hmm, piesa de „sexon” , ai dreptate…este ușor interpretabilă…cred că acest lucru a făcut să îmi placă mai mult :). Mmm, arta…îmi alină sufletul ….Picasso spunea că “Art is a lie that makes us realize truth.” și cred că avea mare dreptate :)!!

    • Nevermore spune:

      Crisa, dupa ce am ras putin… (nu, piesa nu mi-a parut deloc interpretabila in acel sens, desi, la fel de adevarat este, ca arta poate sa para orice!) Arta, din punctul meu de vedere nu este altceva decat un adevar cosmetizat trecut prin filtrele constiintei, constientului, gandului si iluzoriului. As fi de acord ca realizam adevaruri, cu ajutorul ei, dar nu pot sa admit ca ar fi vreun fel de minciuna. Arta nu este niciodata mincinoasa, doar acela care o face (si nu este aplicabil in toate cazurile). 🙂

      • Crisa spune:

        Scuze, dar nu m-am putut abține :), a sunat drăguț”piesa de sexon”:)…după cum ți-am mai spus , nu mă pricep la scris , dar sunt foarte atentă la detalii 🙂 . Cât despre piesă, nici nu m-am gândit că ar fi interpretabilă în acel sens .
        Arta…este minunată, iar restul este…tăcere :)!

      • Nevermore spune:

        Crisa, scuzele nu erau necesare. Zambete! 🙂

Lasă un răspuns

