Diverse

       Cândva aveam viaţa mea… Viaţa mea – ca raportare la valorile sociale şi la opticile ei, adică eram un om care nu ieşea niciodată din rândul celorlalţi, palidă umbră peste care nu strălucea niciun fel de atenţie. Îmi însuşisem apanajul masei şi îmi asumasem situaţia ridicolă de om cu scaun la cap, probabil în toată firea şi în deplinătatea facultăţilor mintale. Amintesc de aceste facultăţi pentru că atunci când lumea judecă, verdictul ţine neapărat de capacităţile intelectuale ale celui supus judecăţii. Sub forma sincerităţii absolute aş îndrăzni să spun că de multe ori este mai importantă puterea intelectuală a judecătorului decât a celui judecat, pentru că nu de puţine ori s-a întâmplat ca prostul să judece pe deştept şi, mai mult, să îl târască prin mocirlă. Ca scurtă paranteză, că nu de mult amintisem despre relativitate – totuşi, nu prostul care se ceartă cu un deştept este prost, ci invers. Adevărul este că prostul trebuie lăsat în pace, pentru că altfel mereu va striga mai tare şi este foarte cunoscut faptul că vocea care le acoperă pe celelalte, indiferent de ceea ce spune, este cea mai ascultată.

          Încercam să spun că raportat la lumea înconjurătoare eram un om complet normal, cu bunele şi cu relele sale, cu imposibilitatea de a părăsi turma nu din vreo teamă ci din cauza unei obişnuinţe înrădăcinate – “toţi trebuie să fim în rândul lumii”. Ciudat însă cum, tocmai pentru a fi în rândul lumii, m-am îndrăgostit, adică, mai precis, mi-am pierdut minţile. Nebunia este unul din atributele care atrage după sine acceptarea superficială a omului dar, în acelaşi timp, respingerea de către semenii săi. Pentru ca straniul să fie împins către extrem, în baza comportamentului de îndrăgostit mi s-a atras atenţia că nu mai sunt acelaşi, că mă pierd cu firea şi că minţile nu îmi mai stau unde trebuie; în cap, adică. Minţile mele stăteau departe, departe de mine, în locuri pe care alţii nici nu le bănuiau, alături de o persoană a cărei existenţă, deşi desconspirată de gesturile mici (pentru că detaliile contează mereu!), rămăsese necunoscută. Şi totuşi, mă întreb, cum se poate spune despre cineva că trebuie să intre în rândul lumii întemeindu-şi o familie atâta timp cât oricine ştie că iubirea tâmpeşte, prosteşte în mod cumplit până şi o fiinţă declarată în mod unanim inteligentă?! Poate că este una din excepţiile care întăresc regulile, pentru că prea este cântată iubirea, prea este ridicată în slăvi ca să fie mai apoi respinsă pe motiv de pierdere a facultăţilor mintale. Şi, deşi aşa este, a văzut cineva vreun îndrăgostit, vreo îndrăgostită, în cămaşă de forţă?! Să fim serioşi!

        Poate că nebunia invocată de oameni ca scuză pentru a îşi respinge semenii este, de fapt, un mod de apărare – este mai uşor să vezi paiul altuia decât bârna din ochiul tău. De asemenea, dacă nebunia poate să fie considerată prin absurd dezrădăcinatoare de realitate şi manifestare a unei reverii, nu cumva respingerea celorlalţi izvorăşte dintr-un sentiment de invidie? Nimic nu mi se pare mai frumos decât visul, deşi mi-au spus mulţi că ar trebui să deschid mai bine ochii. Oameni care nu ştiau că se poate visa cu ochii deschişi… sau oameni care prea prinşi în existenţe minuscule uitau cu desăvârşire că deasupra capului lor există un cer care ascunde în sine senzaţii, trăiri, zboruri care trebuie explorate. Şi totuşi nu voi îndrăzni să îi vorbesc vreodată de rău, pentru că din câte îmi amintesc eu, tot ca meteahnă a societăţii umane, fiecare dintre noi se întâmplă să fie măsurat din creştet până în tălpi, nicidecum din înaltul cerului până în adâncurile pământului.

         Spuneam că am avut, cândva, demult, viaţa mea, banală şi simplă, comună, înainte de a mi se întâmpla să intru în rândul oamenilor îndrăgostindu-mă. Nu mai ştiu cine spunea că sufletul este cea mai mare tragedie umană. Aşa este, indiferent de cum este pusă în scenă…

Lasă un răspuns

