Delir

         A fost o vreme în care nopţile îmi erau cel mai bun sfătuitor. Eram doar noi doi, eu şi noaptea, şi pierdut în miezurile ei îmi pregăteam acţiunile, îmi clarificam dorinţele şi îmi urmăream visul. Nu ştiu de ce spun “visul”, pentru că omul întotdeauna a avut puterea şi voinţa de a avea mai multe visuri, sau măcar frânturi. Eu, în schimb, dorindu-mă diferit de alţii, aveam un singur vis, unul primordial fără de care nu mai puteam să respir. Ajunsesem într-un stadiu de nebunie profundă în care nici nu mai conta dacă îl trăiam sau nu, important era doar să îl visez, să îl simt lângă mine aproape palpabil, însoţindu-mă în fiecare clipă. Ar spune unii că este anormal, alţii ar ridica din umeri şi nu le-ar păsa – şi adevărul este, ce le pasă altora, aşa cum nici mie nu îmi păsa de visurile lor, de ce anume visam eu.

          Cu toate că Universul visului îmi era la îndemână şi refuzam să îl părăsesc, mi s-a întâmplat, poate în cuprinsul unei străfulgerări de luciditate, să simt cum încep să mă schimb. Nu, nu îmi dispăruse nesaţul caracteristic pentru visare, dimpotrivă, părea că se adâncise, dar textura visului meu se schimbase. Nu îl mai visam numai cu mintea şi cu pleoapele închise, am început să visez cu urechile, cu vorbele, cu fraze întregi repetate la infinit până când, fără a deveni plictisitoare, depăşeau orice limită a suportabilităţii. Poate că aşa sunt unele vise, nebunii, la fel de bine cum se poate spune invers, că visul este un soi de nebunie.

           Neavând ce face, într-o noapte m-am întrebat dacă nebunii visează cumva. Ştiu, cunosc, nu este nevoie să mi se spună, nebunul trăieşte un vis permanent devenit delir, şi totuşi… Oare nebunii visează noaptea? Spuneam, de multe ori, că somnurile mele sunt nepopulate de vise tocmai pentru că în trezie visez prea mult. Dar, deşi o spuneam cu hotărâre, parcă pentru a fi contrazis de vreo putere superioară puterii mele de înţelegere, începusem să visez şi ziua şi noaptea, şi în trezie şi în uitarea de mine. Cel mai ciudat era că începuseră să mi se întrepătrundă visele, să se integreze unul în altul, să se alipească unul altuia contopindu-se într-un vis nu unic, ci mai degrabă la o scară mai mare. M-am temut atunci că încep să devin ca alţii, că tăria pe care o dă cuiva unicitatea visului mi se va spulbera şi voi ajunge să mă fărâmiţez, să îmi îndrept ambiţiile în mai multe direcţii deodată, slăbindu-mi astfel eforturile, divizându-le. Până când, într-o noapte, am ajuns la o concluzie care m-a înspăimântat. Nu eforturile mele slăbeau în urmărirea unui vis, ci visul însuşi mă slăbea pe mine, trăgându-şi puterea din mine. Cu cât visul îmi devenea mai puternic şi alergam după el gata să îl materializez în palme, cu atât trupul şi mintea şi sufletul îmi erau mai slăbite. Mă simţeam tremurând şi, surprinzător, mi-am dat seama că ajunsesem să mă tem până şi de umbre. O pală de vânt îmi insufla spaima teribilă că mi se va spulbera visul. O vorbă spusă la întâmplare începea să îmi ardă cu zgomot surd în creier ca şi fitilul aprins al unei dinamite. Ajunsesem să mă tem de întuneric şi, mai ales, de noapte şi de mine. Unele nopţi îmi deveniseră duşmani, iar eu însumi îmi devenisem paznic. Stăteam, mă păzeam şi, ca orice santinelă, aşteptam să mi se sfârşească paza. Numai atunci mai deveneam, pentru o clipă, eu, când condamnatul şi torţionarul deveneau unul şi începeau, dimpreună, să răsufle împăcaţi în lumina alburie a zorilor. Adormind îmi spuneam “a mai trecut o noapte”, deşi mereu le-am iubit şi mi le-am dorit eterne şi nepătrunse, şi zâmbeam chiar dacă ştiam că ziua care începea nu este ziua pe care o aşteptam.

Lasă un răspuns

