Câteva rânduri deconspiratoare

          Sufletul este regenerabil, aşa îmi place să cred. Din acest motiv şi susţin că pe lumea asta nu există decât două resurse limitate – pământul şi timpul. Despre pământ aşa am învăţat la şcoală acum zeci de ani, că este atât cât este, că nu poate fi înmulţit nicicum. Despre timp am învăţat în alte moduri. Nu aş fi gândit aşa atunci, demult, când îl credeam etern şi incapabil să schimbe oameni. Vedeam schimbări ale lucrurilor, schimbările oamenilor le-am observat după multă vreme, inclusiv pe ale mele. Iar dispariţiile, despre ele ştiam doar din auzite, au început să mă apese mult mai târziu. Dar nu despre dispariţii vroiam să vorbesc. Timpul am început să mi-l preţuiesc altfel abia după ce am trecut de patruzeci şi cinci de ani. Până atunci îl lăsam să treacă pe lângă mine, începeam să îi bănuiesc esenţa şi ireversibilitatea dar nu pot afirma cu tărie că îi recunoşteam importanţa. Timpul trebuia să treacă, asta era singura lui menire, iar eu săream dintr-o oră în alta, dintr-o zi în alta, aşteptând sfârşiturile de săptămână în care să îmi pot uita de probleme şi să mă dedau la excese. Cum spuneam, pentru că nu pot – şi nici nu puteam, sau nu vroiam – să fiu nici femeie de serviciu, nici taximetrist, nici barman, m-am făcut profesor. Nu pot spune că am avut vreo chemare, poate doar aceea înspre umilinţă. Altfel, în alegerea profesiei mele nu m-am ghidat nici după înclinaţii nici după talent. Mi-am spus că neapărat trebuie să devin profesor, profesor de limbă română, pentru că mi se părea imposibil ca, prizonier al regulilor gramaticale, al principiilor limbii, al formei fixe şi neschimbate a cuvintelor, să nu devin într-o zi şi scriitor. Mărturisesc, talentul meu lipseşte cu desăvârşire, dar este compensat de statutul de profesor. Cuvintele nu au taine faţă de mine, sintaxa mi se întinde supusă la picioare, estetica frazei nu este neapărat să vină din talent ci din ştiinţă, deci… Deci! Aşa îmi spuneam, oricine care ştie să turuie, chiar şi trezit din somn, regulile şi restricţiile gramaticale, oricare nimeni, aşa ca mine, care poate pretinde că stăpâneşte pe deplin înţelesul cuvintelor este mai îndreptăţit să fie scriitor decât orice posesor şi depozitar de talent. În plus, mereu mi-am spus că a fi scriitor nu este o chestiune de esenţă umană ci de ştiinţă, de cunoaştere.

          Dacă eram scriitor aş fi putut să scriu cu adevărat. Dacă aveam talent aş fi fost cel mai bun. Şi totuşi, iată-mă înşirându-mi gândurile pe care nu am curaj să le las libere în absenţa unui pahar umplut cu stimulent alcoolic. Scrisul m-ar fi scos din mulţime, cu siguranţă, dar şi alcoolul o face, şi nici asta nu este de lepădat. Timpul! M-am îndepărtat de la subiect… Timpul este resursă epuizabilă. De aceea încerc să îl folosesc notându-mi în acest jurnal gândurile chiar înainte ca ele să îşi aibă rostul. Îmi place să mă simt unic. Iată, este luni, dar jurnalul meu este scris până sâmbătă, ca să aibă ce conţine, pentru că s-ar putea să nu am timp. (Cine mai face asta, să îşi noteze în jurnal, în avans, lucruri care nu s-au întâmplat încă)?! Aşa cum i-am spus şi editorului care m-a căutat cerându-mi o întâlnire. “Domnule profesor, mai vreţi să fiţi scriitor? Haideţi să ne întâlnim şi să discutăm câteva detalii”. “Nu pot, domnule editor, nu pot”! Primul impuls a fost să îi răspund: “Nu pot, domnule editor, nu am talent”! Mi-am muşcat limba şi am invocat lipsa de timp. “Nu am timp”! Pentru că dacă aveam talent puteam să fiu cel mai bun, pe când aşa, doar teoretic, cuprins uneori de stupiditatea grandomaniei, îmi spun că, datorită statutului meu de profesor, datorită îmblânzirii pe care am impus-o limbii pe care o stăpânesc cu desăvârşire, sunt cel mai îndreptăţit dintre oameni să scriu o capodoperă. În cele din urmă m-a convins, ne vom întâlni.

Lasă un răspuns

