Gând

          Poate că disperarea mea i se datorează primei femei care m-a învăţat să nu renunţ să mă întind către stele. Susţineam cândva, de fiecare dată, că lucrul care ne face cu adevărat oameni nu este raţiunea. Şi sunt în continuare gata oricând să susţin acest lucru – aşa cred eu. Aşa cred eu pentru că de câte ori mă privesc în oglindă mă felicit că sunt mai frumos şi mai deştept decât alţii. Nu, nu că aş avea eu vreun merit, dar pentru ceva tot trebuie să primesc şi eu felicitări.

        Ceea ce ne face cu adevărat oameni, cred eu, este capacitatea de a visa cu ochii deschişi. “Vise au şi animalele, mi se spunea, şi ele sunt net inferioare omului”. Afirmaţie discutabilă, pe care nu vreau să o dezvolt aici, pentru că nu îşi are rostul. Îmi amintesc cu drag, însă, că Poe spunea un lucru care pe mine mă va urmări toată viaţa: “Cei care viseaza ziua cunosc multe lucruri care le scapa celor care viseaza doar noaptea”. Omul simplu – nu, nu vreau să jignesc pe nimeni printr-o asemenea sintagmă – nu poate face distincţie în ceea ce priveşte nuanţele. Nu poate sau nu vrea – pe cât de adevărat, pe atât de irelevant. Animalele visează, la fel fac şi oamenii, şi cine vrea să priceapă rostul şi rolul visului, să încerce. Pentru celălalt vis, însă, acela mult mai greu de îndurat şi mult mai greu de visat deopotrivă, ar trebui răscolită întreaga fiinţă umană, şi tot nu cred că s-ar putea da un răspuns complet care să îl justifice. De ce visează oamenii cu ochii deschişi? Poate pentru că suntem nebuni – ăsta este adevărul, nu există niciun om în totalitate întreg la minte. Şi pentru că, simţindu-ne nebuni, ne temem să nu înnebunim şi mai tare. Visul poate să fie tamponul de realitate şi de raţionalitate dintre om şi nebunie. Poate este singurul lucru care ne împiedică să nu înnebunim mai tare. Pe de altă parte, aş putea fi întrebat de ce nu visăm toţi cu ochii deschişi? Eu cred că o facem, chiar dacă nu recunoaştem. Visăm în mod inconştient, pentru că o dorinţă este izvorul unui vis nedefinit, iar visul, chiar dacă blamat sau neînţeles de mulţi, este însăşi o secvenţă a codului genetic uman.

//

7 comentarii la “Gând

  1. Lilly spune:

    Doar oamenii nebuni stiu ca totul e posibil…🙂 Nu-i asa ?🙂

  2. Camelia spune:

    Visăm cu ochii deschişi; omul e acel animal ciudat care visează cu ochii deschişi.

Lasă un răspuns

