Umilă opinie de pahar

          Am fost la bere; nu o spun cu emfază, nici ca să mă laud – o ieşire la bere nu trebuie să fie considerată eveniment, dimpotrivă, este mai degrabă apropierea de o normalitate la care am putea visa toţi. Cu siguranţă, la bere nu visează toată lumea cu atât mai mult cu cât, deşi m-am obişnuit cu gustul ei şi nici nu mai concep viaţa fără ea, până şi eu o consider în continuare o băutură infectă. Dar nu despre asta este vorba, cum spuneam despre gusturile oamenilor, sunt diferite şi fiecare ar trebui să fie lăsat cu ale sale. Atâta timp cât, bineînţeles, nu sunt condamnabile. Condamnabil este ca, ieşind să se răcorească, poporul să îşi arate limitele – acele limite superioare ale lipsei de activitate cerebrală – ajungând să participe în mod activ la un scandal mediatic care, cu siguranţă, dacă ar fi să luam în calcul anumite puncte de vedere conspiraţioniste, are darul de a distrage atenţia de la altceva ce se întâmplă sau urmează să se întâmple. Pe de altă parte, pentru că nu mă caracterizează asemenea tendinţe, de a crede într-o teorie a conspiraţiei, înclin să pun scandalurile mediatice pe seama (im)potenţei intelectuale a unui popor care, în faţa unei beri la o terasă, este gata să pună mâna pe arme, pe cuţite, pe topoare, pe furculiţe şi chiar pe micii din farfurie pe care, cu ardoare, să îşi dorească să îi arunce în capul vecinului de masă care poate să aibă o părere diferită. Război în toată regula, ce mai!

          Mă simţeam ca într-o poveste, una în care personajele povesteau despre oameni care aveau puterea să se transforme în animale, despre dreptate şi despre nedreptate, despre neputinţa zeilor, despre impotenţa socială de a înţelege că oricare lucru nu trebuie judecat prin prisma circumstanţelor, agravante sau atenuante, ci pur şi simplu prin prisma esenţei lui, de rău sau de bine. Jur că m-aş cruci, chiar şi acum, şi nu datorită durerilor pe care le simt în creştet, ci datorită profunzimilor din care oamenii, poate tocmai pentru că unii, puţini, mai şi gândesc, caută conspiraţia chiar şi în cele mai evidente dintre lucruri. Cred că este ca şi cum, dacă ar sta să dea cu ploaie şi nu aş putea ieşi la bere, l-aş învinovăţi pe Dumnezeu că vrea să mă ţină în casă, sau mai rău, pe ruşi cu experimentele lor cu arme minune care pot influenţa clima şi starea vremii şi mai ştiu eu ce alte asemenea bezmeticii. Şi cred că nu m-aş ruşina de mine dacă aş susţine asemenea lucruri, pe cât m-aş ruşina de faptul că în faţa unei beri pot coborî în mocirlele unui scandal mediatic care din orice punct ar fi privit, filosofic, psihologic, legal, se adresează, în realitate, plictiselii şi neputinţei de a ne ridica deasupra lui. Dar pentru că toată lumea are o părere, şi oricât aş vrea să trăiesc înafara ei nu se poate, mi-am exprimat şi eu una a mea. Simplu, ca omul de rând, fără să studiez rechizitorii şi depoziţii, chiar cu riscul de a fi învinovăţit că tocmai eu, care ar trebui să ştiu mai bine, sunt gata să refuz unul din drepturile de care ar trebui să beneficieze oricare dintre noi – acela de a fi prezumat nevinovat până la proba contrarie. Pe de altă parte, mie lucrurile îmi sunt clare: dacă un Hristos urcat pe cruce a reuşit să disciplineze şi să unească întru credinţă miliarde de oameni pentru două mii de ani, vă daţi seama ce ar putea face şapte?! Şapte răstigniţi şi daţi ca exemplu, pentru că acolo unde respectul pentru fiinţa umană lipseşte, acolo unde respectul pentru legile convieţuirii sociale ajunge să fie sfidat cu neruşinare, acolo unde victima este bătută cu pietre şi agresorul aplaudat pentru faptele sale, acolo nu mai este nevoie de justiţie. Acolo este nevoie de Dumnezeu, sau de fiii lui, ăia pe care să îi urcăm cu urale pe cruce, chiar dacă pe la colţuri vor mai fi nebuni care, cu principii ce ţin de legislaţie în mână, să spună că este un act de cruzime.

Lasă un răspuns

