Despre diverşi ne-cititori

          Tot discutând cu cineva la o anumită ocazie, mi-am amintit de unele întrebări – mai degrabă stupide decât insipide – care mi se mai puneau şi mie exact când eram mai prins cu zâmbetul pe buze. „Dacă ar trebui să iei cu tine cinci cărţi pe o insulă pustie, pe care le-ai lua”? Mai răspundeam din când în când, cu jumătate de gură, ca şi cum m-ar fi lovit cine ştie ce semipareză facială. Şi ce altceva puteam să spun decât ce voi susţine, cred, toată viaţa, dacă nu cumva mă va paşte vreo criză de amnezie sau, ca să fim mai siguri, vreo demenţă. „În primul rând, dacă pe insula aia pustie nu sunt femei, eu nu mă duc. Punct! Oricât de urât oi fi, oricât nu s-ar uita ele la mine, măcar să am eu la cine mă uita. În al doilea rând, de ce m-aş duce pe o insulă, chiar dacă nu ar mai fi pustie şi ar beneficia de ceva amazoane, dacă pot lua cu mine doar cinci cărţi”?! Aşa cum călătorului îi şade bine cu drumul, scriitorului îi şade bine cu cartea. Nu, nu cu cartea lui!

           Dar m-am depărtat de idee. Discutam cu cineva care mă căina şi că nu se mai citeşte şi, dacă se mai citeşte, că scriitorii români nu sunt deloc băgaţi în seamă în spaţiul căruia i se adresează cu preponderenţă. Probabil încerca să mă înduioşeze sau, mai rău, să mă vadă manifestându-mă hecubian, înjurând ne-cititorii şi locuitorii cerurilor cu spume la gură. Dar adevărul trist este că aşa le trebuie, ne-cititorul nu este cu nimic vinovat refuzând în dese rânduri să citească. În condiţiile prielnice oferite de libertate, trebuie să fii tâmpit să te mulţumeşti cu o coajă de pâine când cozonacul este la îndemână – vorbind strict despre un principiu al calităţii. Din păcate scriitorul român – să fiu iertat dacă părerea îmi este greşită, dar eu nu cred! – este atât de ocupat să scrie încât uită să mai citească.

Lasă un răspuns

